Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/25/115625/antikforum.se/public_html/Sources/Load.php(225) : runtime-created function on line 3 JĂ€garen av Moritz Rothberger - Antikforum
Antikforum
18 Maj 2022 kl. 00:02:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Jag har rensat frÄn spam och nÄgon kan ha mist sitt konto av misstag, beklagar detta. Tills vidare ska nytt konto godkÀnnas av mig för att slippa angreppen, forumet kommer senare att uppdateras till 2.0 som Àr spamsÀkrare/Ada

Startsida   Hjälp Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  
Författare Ämne: JĂ€garen av Moritz Rothberger  (läst 4367 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Miniac
Nykomling
*
Antal inlägg: 3

Visa profil
« skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 10:50:52 »

Hejsan!

NÄgon som vet nÄgot mer om denna staty?
Staty av jĂ€gare. Troligen brons. Den vĂ€ger 10.5 kg. Min morfar fick den som gĂ„va efter andra vĂ€rldskriget. HjĂ€lpte en österrikare. Österrikaren Ă„tervĂ€nde till sverige vid ungernrevolten 1968, Morfar fick den i Österrike som tack för hjĂ€lpen. Statyn sĂ€gs ha stĂ„tt pĂ„ ett museum, men den stod i lĂ€genheten som österrikaren fick flytta in i nĂ€r tyskarna försvann.
Signerad: Moritz Rothberge 1900
Höjd 51cm.
Jag lyckats leta fram pÄ nÀtet att det har sÄlts en "JÀgare" 1994 i Dorotheum men det stÄr att den bara Àr 24cm hög?
Har den gjorts i flera storlekar?
NÄgon som kan veta nÄgot om vÀrdet?

Mvh Joel

Vet ej om bilden kommer med...

* jeager.jpg (41.26 KB, 274x365 - visat 552 gånger.)
Loggat
Miniac
Nykomling
*

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 22 Oktober 2010 kl. 09:59:15 »

Hej igen!

Det verkar vara ett ganska dött forum hÀr? Finns det nÄgot annat forum dÀr det finns nÄgra antikexperter eller entusiaster?

Mvh Joel
Loggat
Reggis
Juniormedlem
**
Antal inlägg: 51

Av tvÄ onda ting gör jag det jag inte gjort förut.

Visa profil
« Svara #2 skrivet: 22 Oktober 2010 kl. 21:02:34 »

Det Ă€r vanligt att skulpturer görs i flera storlekar. Priset brukar vara högre ju större de Ă€r. Moritz Rothberger Ă€r ingen av de mer kĂ€nda skulptörerna men Ă€r Ă€ndĂ„ vĂ€lrenommerad.  De auktionsförsĂ€ljningar som skett har skett frĂ„n bĂ€ttre auktionshus sĂ„ det Ă€r en fin skulptur du har. Rothbergers skulpturer finns ocksĂ„ i porslin och keramik fast givetvis Ă€r en brons mer eftersökt.

Din JĂ€gare har sĂ„lts pĂ„ auktion för 1.600 $ vilket motsvarar ca 11.000 kr i samma storlek som du har. Det var nĂ„gra Ă„r sen sĂ„ jag skulle nog sĂ€tta vĂ€rdet till ca 25.000 kr pĂ„ den i dag.  Det finns en skulptur av Napoleon (53 cm) som sĂ„lts för ca 20.000 kr pĂ„ auktion.

MÀrkligt att hans födelsedata verkar obekanta men jag luskade i mina luntor och hittade att han Àr född 1865. Han var Àven sekreterare i Rotary i Wien 1931 sÄ dÄ levde han i alla fall. Fast hans dödsÄr verkar okÀnt.

SĂ„ runt 25.000 kr kan du rĂ€kna med vid en auktionsförsĂ€ljning. Skall du sĂ€lja sĂ„ vĂ€nd dig till ett auktionshus som har internationella auktion dĂ„ skulpturen troligen betalas bĂ€st i Österrike/Tyskland. Skulpturer av mĂ€n med gevĂ€r Ă€r inte sĂ„ uppskattade i Sverige.   
Loggat
Miniac
Nykomling
*

Visa profil
« Svara #3 skrivet: 20 November 2010 kl. 09:27:26 »

Stort tack för informationen.

Mvh Joel
Loggat
Sidor: [1]
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.14 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
| Rauthing
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!