Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/25/115625/antikforum.se/public_html/Sources/Load.php(225) : runtime-created function on line 3 Hjälp med stämplar och keramikkanna. - Antikforum
Antikforum
25 September 2023 kl. 00:52:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Jag har rensat från spam och någon kan ha mist sitt konto av misstag, beklagar detta. Tills vidare ska nytt konto godkännas av mig för att slippa angreppen, forumet kommer senare att uppdateras till 2.0 som är spamsäkrare/Ada

Startsida   Hjälp Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp med stämplar och keramikkanna.  (läst 3988 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Satzi
Nykomling
*
Antal inlägg: 2

Visa profil
« skrivet: 14 April 2010 kl. 11:49:31 »

Har två stämplar i botten på två olika´kaffe/thekannor.

På den ena står det "Eschenbach Bavaria Germany", lyckades hitta lite om det på google, men inget särskilt.
Sen har jag en märkning där det står "J&C Ovid" på. Tror att ordet Ovid är namnet på serien kannan tillhör.

Sen har jag en keramikkanna som stod i vårt hus när vi köpte det. Vet inget alls om den, förutom att det i botten står 130/1 Foreign.

Den ser ut såhär: http://millie05.blogg.se/testblogg/2010/april/entry-76801053.html

Mest kannan jag är intresserad av om var den kan tänkas komma ifrån och om den ens är antik Leende (smiley)

Loggat
Reggis
Juniormedlem
**
Antal inlägg: 51

Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 22 Oktober 2010 kl. 12:04:11 »

Kannan med J&C är Tysk och framställd av Porzellanfabrik Marktredwitz, Jaeger & Co runt 1910. (Om jag tolkat din beskrivning rätt.)

Gubben (kannan) är troligen tysk från 1950-talet. Så den är inte antik.

Eschenbach eller Windischeschenbach som det egentligen heter  är frÃ¥n efter 1945 och gjord av Porzellanfabrik Gebrüder Winterling eller  Porzellanfabrik Oscar Schaller & Co beroende pÃ¥ när. Bild pÃ¥ märket kan säkerställa vem som ägde fabriken vid tillverkningstillfället.
Loggat
Sidor: [1]
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.14 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
| Rauthing
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!