Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/25/115625/antikforum.se/public_html/Sources/Load.php(225) : runtime-created function on line 3 Är det någon som vet? - Antikforum
Antikforum
25 September 2023 kl. 00:04:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Jag har rensat från spam och någon kan ha mist sitt konto av misstag, beklagar detta. Tills vidare ska nytt konto godkännas av mig för att slippa angreppen, forumet kommer senare att uppdateras till 2.0 som är spamsäkrare/Ada

Startsida   Hjälp Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  
Författare Ämne: Är det nÃ¥gon som vet?  (läst 5437 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
annika
Nykomling
*
Antal inlägg: 7

Visa profil Hemsida
« skrivet: 15 Oktober 2008 kl. 17:56:50 »

Jag har några flaskor med patentkork, 1/4L 1/2L och en liter. Men vad har de använts till?Va?? Patentkorken har en ytterdiameter på 6cm!
Jag har letat och letat på nätet men hittar ingen info...
Är det någon här som kan hjälpa mig? Va?

* flaska.jpg (65.86 KB, 584x778 - visat 812 gånger.)
Loggat
ada
Administratör
Fullständig medlem
Antal inlägg: 143

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 16 Oktober 2008 kl. 14:34:06 »

En typisk gräddflaska med den stora mynningen, och visst står det Surte i botten?
Surte glasbruk ägnade sig åt just sådan produktion.

Citat
Surte Glasbruk startade 1862 och utvecklades snabbt till en modern industri. Vid sekelskiftet gick så mycket som 98% av brukets produktion på export - med Surte som hamn för såväl utskeppning av färdiga produkter som inleverans av råvaror. Bruket ägde egna båtar fram till 1945.
Till en början blåstes allt glas för hand, men maskinblåsningen tog över successivt från 1910. 1926 blåstes det sista "manuella" glaset.

En detalj som kan nämnas är att Coca-Colaflaskans upphovsman Alexander Samuelsson arbetade på Surte innan han emigrerade och bidrog till skapandet av världens mest kända varumärke.

1896 arbetade på bruket 204 glasblåsare, 9 smältare, 6 gaseldare med 6 hjälpare, 18 uppläggare, 18 synare med 36 medhjälpare, 6 mångkarlar, 2 pipsmeder med 2 hantlangare, 1 saxsmed, 33 formsmeder och svarvare, 1 pottmakare med 2 medhjälpare, 150 inbärare och uppassare samt ett sextiotal arbetare i sandgrop, brygga och magasin.

Storkoncernen PLM tog över Surte Glasbruk 1960, modernisering och automation tog ytterligare fart. PLM ägde fler glasbruk och utvecklades allt mer mot ett monopolföretag i landet. På Surte ansåg man sig väl förberedd att konkurrera inom koncernen eftersom produktionen var effektiv.

Efter lång tids debatt, uppvaktningar av politiker etc, kom 1975 beskedet att glasbruket skulle läggas ner. Surte kämpade in i det sista mot andra bruk inom koncernen, men stordriftstänkandet och konkurrensen från aluminiumburkar och tetrapack blev för mycket..

Själva nedläggningen skedde 1978. Den karakteristiska linbanan, som transporterade råvaror från hamnen vid Göta Älv över riksväg 45, stannade för gott.

Surte Glasbruk lever kvar i form av Surte Glasbruksmuseum.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Glasbruksmuseet,_Surte
http://www.glasbruksmuseet.nu/
Loggat
annika
Nykomling
*
Antal inlägg: 7

Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 16 Oktober 2008 kl. 18:20:16 »

Tack så mycket. Javisst står det Surte! Jag såg att det var ganska lättläst från fel håll.
Att den innehållit grädde borde jag förstått. Ser ju lite ut som en mjölkflaska men med för stor hals...
Loggat
Sidor: [1]
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.14 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
| Rauthing
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!