Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /storage/content/25/115625/antikforum.se/public_html/Sources/Load.php(225) : runtime-created function on line 3 Symbolförklaring och info om konstnären Bo Almén! - Antikforum
Antikforum
3 Juni 2023 kl. 09:55:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Jag har rensat från spam och någon kan ha mist sitt konto av misstag, beklagar detta. Tills vidare ska nytt konto godkännas av mig för att slippa angreppen, forumet kommer senare att uppdateras till 2.0 som är spamsäkrare/Ada

Startsida   Hjälp Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  
Författare mne: Symbolförklaring och info om konstnären Bo Almén!  (läst 13284 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
niclas
Nykomling
*
Antal inlägg: 12

Visa profil Hemsida
« skrivet: 1 Oktober 2008 kl. 18:04:46 »

Hejsan!

Jag har två frågor ang en liten silverskulptur jag har inhandlat.
-Den har bland andra en cirkelrund stämpel (stämpel nr2 från vänster) med en klockfigur inni. Vad betyder den symbolen? Det är en ren grafisk klocka (kyrkklockemodell...) helt utan detaljer..
-Känner ngn till Bo Almén, silversmed? Skulle vilja veta vad mer han har gjort under sin karriär, vart han varit verksam osv..

Skulpturen är av erotiskt laddad form och jag vågar inte visa den på bild här. Höll på att bli portad i ett internationellt forum pga det - stÖrtlÖjligt men ett faktum.

Har tyvärr ingen bild på stämpelndå jag befinner mig utom räckvidd för att fixa detta just nu..

**
Detta vet jag om skulpturen nu:
-925 silver
-i10=1983
-BAG = Bo Almén

Hoppas på klarhet ang klocksymbolen och info om Bo Almén.

Kanske ngn kan hjälpa mig Leende (smiley)

MVH Niclas,
Loggat

ada
Administratör
Fullständig medlem
Antal inlägg: 143

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 1 Oktober 2008 kl. 22:47:48 »

Hittar en Bo Almén född 39 som startat Bo Almén Guldatelje i Haninge 1962 en enskild firma avregistrerad 2005 och jag föreslår att du kikar i denna tråd http://www.retroforum.se/index.php/topic,1239.0.html där finns en del variationer på stockholmsstämpeln S:t Erik, jag tolkade min egen stämpel som ett fett "i"
Loggat
nisse 8
Nykomling
*
Antal inlägg: 45

Visa profil
« Svara #2 skrivet: 12 Oktober 2008 kl. 00:21:53 »

Jag tycker du ska visa bild, här blir du inte portad, JAG lovar.
Loggat

Jag är sån.
niclas
Nykomling
*

Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 12 Oktober 2008 kl. 10:40:02 »

Här har vi det 8cm långa underverket.  Glad
Jag undrar om denna skulptur är representativ för Bo Alméns verksamhet/produktion eller om det är ett mer speciellt utskott..

(OM moderator vill plocka bort mig pga denna bild så ber jag om att få en varning först. tack!)
Loggat

ada
Administratör
Fullständig medlem
Antal inlägg: 143

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 14 Oktober 2008 kl. 19:36:05 »

Ada, forumägare, admin och moderator tycker att nog får den en att dra på smilbanden och jag utnämner den härmed till antikvitet så den får passera min egen censur Leende (smiley) men inte är den alltför elegant i sin formgivning

Jag ska tipsa vänner på Retro om denna tråd så kanske du kan få ett omdöme på den

Ska man hänga av sej sina ringar på den tro?
« Senast ändrad: 14 Oktober 2008 kl. 19:41:03 av ada » Loggat
Reggis
Juniormedlem
**
Antal inlägg: 51

Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.

Visa profil
« Svara #5 skrivet: 14 Oktober 2008 kl. 20:57:42 »

Jag får det till att det är en Guldsmed och mångsysslare i Haninge som har gjort den. Det är nog inte att betrakta som ett konstverk i vanlig mening utan skall nog mer ses som lite åt rollspelshållet, en kul grej. Motivet är inte nytt utan kvinnan som tillber en erigerad manslem har förkommit långt tillbaka och finns även som målat motiv på lerkärl från Medelhavet från Jesu tid.

Det finns andra varianter som en erigerad penis där dess huvud har ersatts av ett kvinnohuvud eller manshuvud, osv. Kul men inga större konstverk. I Bankock kan man köpa erotiska "skulpturer" i den här storleken av flera slag. Det finns till och med skulpturer med mobila inslag där du via att trycka på en knapp får lemmen att resa sig osv. Det största intresset för den här typen av konst torde finnas bland yngre män i tonåren. Intresset utanför denna krets är nog svalt. Det är lite svensexa över den även om den är välgjord.

Även i Israel förekommer det en stor produktion av den är typen av miniskulpturer för den pubertala marknaden.
Loggat
niclas
Nykomling
*

Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 14 Oktober 2008 kl. 21:15:07 »

Tackar för svar!
hehe ja du har poänger i det du skriver.
Men helt klart så är får inte denna jämföras med det billiga "skrot" som du nämner där, även om det såklart också finns fina saker att handla utomlands. Nej inte är det ngt nytt med dessa symboler,, lika gamla som mäniskan själv antar jag
Det som enligt mig gör det hela roligt är ju att den är svensk och så fint tillverkad.. ingen simpel stöpform här inte.
Värdering när det gäller denna tråd och objekt är inte så intressant. Den är värd för mig det jag betalade och den är inte till salu.  Cool
Jag har kanske månne en pubertal fantasi till tider men det som triggar mig när det gäller denna skultpur förutom det som skrivits innan är ju att det är ett så fenomenalt berikande inslag i den aktuella samhällsdebatten. Där lättar den helt klart på stämningen för min del, på samma gång som den får igång andra åt det andra hållet.. roande!
Får jag inbrott ngn gång där dennaär borta så kommer jag helt klart att tänka på vissa politiska riktningar framför pubertala tonåringar!  Glad

MVH Niclas,
« Senast ändrad: 14 Oktober 2008 kl. 21:17:55 av niclas » Loggat

Reggis
Juniormedlem
**
Antal inlägg: 51

Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.

Visa profil
« Svara #7 skrivet: 15 Oktober 2008 kl. 12:57:54 »

Ja man skulle kunna kalla den för figurin. Figuriner var från början nykteristernas ”munöppnare”. Det senaste figurinförvärvet ställdes fram på bordet och så snackade man om den. Den skulle gärna vara lite folklig, gärna med lite ekivoka inslag precis som din skapelse. Fast idag finns det så mycket annat att prata om som ”Bonde söker flata”, Melodifestivalen och andra världshändelser. Men som komplement till vädret är det ju inte så tokigt än idag.
Loggat
niclas
Nykomling
*

Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 16 Februari 2009 kl. 11:08:03 »

Hejhå!
svarade visst aldrig när det begav sig..

Tycker mig skönja en pessemistisk ton i de ord du skriver Reggis.
Jag tackar hur som helst för dina tankar. De har givetvis berikat mig i mitt sätt att betrkta figurinen (som jag också föredrar att kalla den).

Jag betraktar dock inte figurinen som ngt "tragikomiskt objekt för sin tid" utan mer som en "underhållande kommentar till vår egen samtid"..

MVH Niclas,
Loggat

niclas
Nykomling
*

Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 3 December 2015 kl. 22:14:37 »

Kanske ngn vet mer om detta idag? Ursprung, konstn
Loggat

Sidor: [1]
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.14 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
| Rauthing
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!